Project Description

UPSTREAM

Through the project “UPSTREAM” Isabelle Grosse develops various interactive installations that question collective mobility. UPSTREAM is based on a variety of media, from the internet to monumental installations in urban areas.

A travers le projet “UPSTREAM”, Isabelle Grosse développe diverses installations interactives qui interrogent la mobilité collective. UPSTREAM s’articule sur divers supports allant d’internet à des installations monumentales en milieu urbain.

The urban installation

Upstream is an urban outdoor interactive installation.  Set up in Paris, for the “Nuit Banche”, in 2005, on the city square of Paris (France) and for a second edition, in 2006, in Bucarest (Romania).

Upstream is an interactive game in wich the players interact with a giant vertical screen by tracking coloured rectangles displayed on the ground.

On the vertical screen, we can see crowds in movement. At the beginning of each game, all the people inside the crowds are hidden by colored rectangles and, these rectangles are simultaneously projected on the ground. By walking on a rectangle the player ereases it, both on the floor and on the vertical screen. Then, the character wich was hidden is revealed on the vertical screen as if the rectangle was ereased. At the same time, a sound occurs. Thus, each group of players produces a sound and visual flow wich is different for each game.

This device doesn’t require any equipment for the players. Consequently, players are free of their movements. By running, walking or jumping on the rectangles, the players replay the rythm of the crowds displayed on the vertical screen and they perform that, in an unvoluntary but original choreography. The players are so focus on their goal that they do not care about their own gesture. The interaction of the players take place in both individual and collective perception of themselves.

Upstream est une installation urbaine monumentale dans laquelle les joueurs, organisés par équipe, traquent des rectangles de couleur sur une scène interactive.

Sur l’écran géant vertical (200 m2), sont montrées des scènes de foule en mouvement. Au début de chaque partie, tous les personnages sont cachés par des rectangles de couleur et ces mêmes rectangles sont projetés simultanément au sol. En marchant un temps donné sur un rectangle, le joueur va pouvoir l’effacer et révéler ainsi sur l’écran vertical le personnage qu’il occultait. A chaque fois qu’un personne apparaît, un son est produit. Dans leur mouvement collectif, les joueurs produisent ainsi un flux sonore. En marchant, courant, sautant sur les rectangles colorés, les joueurs produisent sans le vouloir une chorégraphie qui fait écho aux rythmes des chorégraphies des vidéos de foule. L’interaction des joueurs se situe aussi bien au plan individuel que collectif.

UPSTREAM in Bucarest

XS to XXL, the online version

Upstream Online as a prototype for the urban installation.

This online version results of a workshop led by the artist with students of the University of Toulouse  (France). It should be noted that this device, displayed on a small window of a few hundred pixels , prefigured the urban installation which extends on a giant screen of 200m2.

Cette version online est un dispositif interactif sur internet, aboutissement d’un workshop mené par l’artiste avec des étudiants en audiovisuel  de l’Université de Toulouse. Il s’agit d’expérimenter par le déplacement de la souris, le rythme visuel généré par des déplacements de foules. Il est à noter que cette installation, sur une petite fenêtre de quelques centaines de pixels, a préfiguré l’installation urbaine qui s’étend quant à elle sur un écran géant de 200m2.

PLAY UPSTREAM